vrijdag 15 augustus 2014

Differentiatie via de werkwinkel

Bij het rond kijken op Pinterest en blogs vond ik deze vakantie informatie over een werkwinkel in de klas.
Deze informatie vind je hier en hier.

De werkwinkel is een soort 'winkeltje' in de klas waar leerlingen extra taakjes, opdrachten, spelletjes, ... kunnen 'kopen' wanneer ze klaar zijn met hun klaswerk. Je kan als leerkracht kiezen wanneer je de winkel opent op sluit. Je kiest ook zelf welke soorten taken je aanbiedt en of je de leerlingen ook effectief zakgeld geeft om de taken te kopen. Leerlingen kunnen ook inspraak hebben in de werkwinkel.
Via de werkwinkel realiseer je tempodifferentiatie, niveaudifferentiatie (wanneer je ook werkbladen volgens een verschillende moeilijkheidsgraad aanbiedt) en interessedifferentiatie. Ook ter remediëring kan dit zeker en vast een handig werkmiddel zijn.

Ik ga de werkwinkel voor het eerst het komende schooljaar uitproberen. In de werkwinkel staan er bij mij moet- en magtaken. Er worden ook afspraken gemaakt hoeveel moetjes de leerlingen per week zeker moeten hebben. Ze registreren hun gemaakte taken op hun klantenkaart. Ik ga ook wekelijks een vast lesuurtje voorzien om in de werkwinkel te werken, zodat niet enkel de vluggerds hiermee aan de slag kunnen.

Voorblad voor het mapje waarin de klantenkaart en de werkblaadjes zullen komen.

Afsprakenblad

Registratie via klantenkaart
Hoe de werkwinkel in mijn klas er concreet zal uitzien, dat zullen de komende 2 weken nog moeten uitwijzen! :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten