vrijdag 15 augustus 2014

To do: Een nieuw schooljaar voorbereiden

De voorbije 2 schooljaren werkte ik reeds in teamteachingverband in 2 klassen (het ging telkens om een grote klasgroep en in de klas waren er dus steeds tegelijkertijd 2 leerkrachten aanwezig) en had ik aanvullend nog een halftijdse job in een klas in een andere school. Nog nooit eerder moest ik dus zelf een klas opstarten.

Volgend schooljaar start ik voor het eerst in mijn 'eigen' klasje. De voorbereidingen die je op deze blog zal vinden zijn grotendeels gericht op het derde leerjaar, maar kunnen ook bruikbaar zijn in andere leerjaren.

De voorbije vakantie hield ik me dus bezig met het voorbereidende werk voor een nieuwe klas.
Wat stond er zoal op mijn to do-lijstje deze vakantie?

Klasorganisatie:
- nadenken over een eventueel klasthema (bij mij wordt het een klas geïnspireerd door Leendert Jan Vis)
- klasafspraken maken
- een bundel met uitleg over de klaswerking (voor als je ooit vervangen moet worden en ter info in je agenda)
- nadenken over hoe je differentiatie zal organiseren
- welke klastaken wil je door de leerlingen laten doen?
- hoe vier ik verjaardagen in de klas?
- hoe motiveer en beloon ik mijn leerlingen?

Materialen maken:
- kalender met belangrijkste gebeurtenissen per maand
- verjaardagskalender + materiaal om de verjaardagen te vieren
- takenbord
- wandplaten met hoofdletters + wandplaten voor schrijven (ligging schrift, pengreep, zithouding)
- concreet materiaal voor wiskunde: magnetisch MAB-materiaal, euromunten en biljetten, ...
- een vast honderdveld maken
- wandplaten spelling: spellingsregels
- differentiatiemateriaal (bij mij is dit een werkwinkel uitwerken)
- thema's wereldoriëntatie zichtbaar maken in de klas
- wandplaten taal: 9 vragen van het taal-model, stappenplannen bij lezen/schrijven/luisteren en spreken, het alfabet, ...
- wandplaten wiskunde

Andere voorbereidingen:
- jaarplannen maken
- agenda opstellen
- lessenrooster puzzelen
- een yurls-pagina ontwerpen om te gebruiken in de ICT-lessen

De laatste 2 weken ga ik mij bezig houden met de inrichting van mijn klasje. De verfwerken zijn net voorbij en het bord, de lessenaars en de stoelen worden geleverd.
Genoeg te doen gehad dus deze vakantie!



1 opmerking:

  1. Leuk dit te lezen, na 15 jaar in het buitengewoon onderwijs heb ik dit schooljaar ook voor de eerste keer mijn eigen klasje, aanvang 3. Misschien dat we wel wat kunnen uitwisselen. Alvast veel succes! Grj Hilde

    BeantwoordenVerwijderen